Prototype 5
Doel
Het doel van dit prototype was het testen van de effectiviteit en de mogelijkheden van HybridAR. Hierbij is één vorm van HybridAR getest, namelijk het delen van objecten over meerdere apparaten.
Bij HybridAR wordt gebruik gemaakt van meerdere devices. Deze devices kunnen AR en niet-AR zijn. Zo kan een knop in de virtuele omgeving bijvoorbeeld een lamp in de echte wereld aan zetten. HybridAR biedt onder andere de mogelijkheid om met meerdere personen samen te werken zonder dat iedereen een AR headset nodig heeft.
In dit prototype wordt een systeem getest waarbij de gebruiker objecten kan aanmaken, deze een kleur kunnen geven en waarbij de gebruiker een beetje tekst kan typen op het object. Op die manier kan het object gepersonaliseerd worden. Vervolgens kan de gebruiker het gemaakte object naar het computerscherm slepen (deze wordt herkend door 2 markers op de hoeken linksboven en rechtsonder). Zodra de gebruiker het object los laat verwijnt deze en komt deze op het scherm tevoorschijn. Dit kunnen andere mensen ook zien.
Met dit systeem zou informatie gedeeld kunnen worden tussen de gebruiker en de mensen om hem heen. In dit geval moet de gebruiker zelf de objecten naar het scherm bewegen, maar een andere interactie zou kunnen zijn dat de 'score' van de speler automatisch op het scherm wordt weergegeven. Het gaat erom dat de devices met elkaar verbonden zijn en dat het gerbuikt kan worden om informatie te delen met mensen die de AR omgeving niet kunnen zien.
Conclusies
Er is wat inleidende informatie gegeven over het prototype en het doel. Daarna hebben de
testers zelf een scherm gemaakt en aangepast. Een van de testers had het scherm zelfs al naar
het beeldscherm gesleept en overgeplaatst voordat ik überhaupt al iets kon uitleggen. Deze
interactie werkte dus erg goed.
Voor het aanmaken van objecten zijn AR markers gebruikt waar een knop op geprojecteerd
werd. Als de tester op de knop drukt werd een nieuw object aangemaakt. Dit is een goede en
duidelijke toepassing van de markers.