Prototype 4
Doel
Het doel van dit prototype was het testen van de mogelijkheden van spatial sound. Er zijn verschillende 'soorten' spatial sound gedefinieerd en toegepast om te testen of de gebruiker accuraat kan horen waar het geluid zich bevindt in de wereld.
In het vierde prototype zou een laser pointer, spatial audio en een menu rondom de hand geïmplementeerd worden. Door de veranderingen aan het derde prototype is de laser pointer niet in prototype 4, maar in prototype 3 verwerkt.
Verschillende scenario's zijn opgezet die op verschillende manieren gebruik maken van spatial audio. Ik heb 5 types spatial audio gedefinieerd:
- 'Voice of god' - Niet spatial
- Audio heel dichtbijAudio (heel) ver weg
- Audio die de gebruiker (met vertraging) achtervolgt
- Snel bewegende audio
Bij één van de scenarios wordt er op de deurbel gedrukt. De deur wordt geopend en een persoon loopt naar je toe. Dan fluistert hij iets in je oor. Vervolgens achtervolgt de persoon je en hoor je hem in je oren ademen als hij dichtbij is.
Deze scenario zou vreemd (en een beetje eng) moeten zijn voor de gebruiker. Ik hoop dan ook dat de testers hier juist op zullen reageren. Op die manier kan ik zien hoe effectief de spatial audio is en wat voor effect de verschillende types audio hebben.
Welke resultaten ik precies uit de test wil hebben zal nog duidelijk omschreven worden in een testplan.
Naast spatial audio heb ik ook in dit prototype geprobeerd de gebruiker objecten te laten selecteren met een wat mindere nadruk op de gaze. Als de HoloLens een hand van de gebruiker ziet, wordt hier een menu omheen geplaatst. De gebruiker kan vervolgens een knop selecteren door er naar te kijken (of door zijn hand naar de gaze pointer te verplaatsen, wat waarschijnlijk het makkelijkst is). Vervolgens kan de gebruiker een knop selecteren door met zijn andere hand de Air Tap gesture uit te voeren.
Geluid eerste scenario:
Conclusies
De spatial audio van de HoloLens werkt ontzettend goed. Beide testers konden precies
beschrijven waar de geluiden vandaan komen. Ook hadden ze de neiging in de richting van het
geluid te kijken, al zouden ze niks zien bij de oorsprong van het geluid. Het was voor de testers
niet meteen duidelijk dat het geluid zou veranderen als ze gingen lopen. Dit komt
hoogstwaarschijnlijk doordat er in de andere prototypes niet gelopen hoefde te worden. Na een
kleine hint gingen de testers lopen en beschreven ze wat ze hoorden. Spatial audio wordt opgenomen in het eindproduct.